Eftersom jag inte orkar bråka på facebook

Person X lägger upp följande länk och skriver:

Internationella kvinnodagen infaller som bekant imorgon. Då kan det vara värt att minnas den absurda retorik som brukar förekomma inom svenskt (o)rättssystem och på andra håll via denna muntration kring ett allvarligt problem.

Person Y svarar:

Det “allvarliga problemet” går bara att få bort med tekniker som skulle få Stasi att blekna. Vill folk det, eller gillar de att ha ett sår att peta i som aldrig läker?

Det jag skulle vilja svara, if I were up to the fight:

Vad är det allvarliga problemet i det här fallet? Att så få döms för våldtäkt eller att det finns en diskurs som skapar misstro mot de som anmäler? Personligen bedömer jag det senare vara fallet, alltså att det är attityderna kring den utsatte som är av värde här, inte de kring den som utsätter. Det går säkert att dra paralleller till åtgärder som implementerats av samhället på andra sidan den antifascistiska skyddsvallen, men jag misstänker att dessa åtgärder (som jag definierar dem baserat på min definition av problemet) redan är, som alltid, applicerade och implementerade, men måhända med mindre medvetenhet och tydlig ideologisk stringens än den DDR hade. Detta är inte nödvändigtvis något dåligt, då det innebär att det s a s appliceras ‘av sig själv(a)’ än direkt påtvingas (hur man själv ställer sig till innehållet spelar naturligtvis också roll).

Ya’ll following my meaning? Alltså, till viss del anstränger jag mig ju för att låta som ett svin. Men även inte.

Leave a Reply

